The costs of writing. “Why criticism?” debates, Panel III online from 15 December 2020 ©Tanzbüro Berlin

“Why criticism?” – a digital debate in three episodes

During the pandemic period, the reviews in daily newspapers and radio broadcasts continued to decline. In any case, art criticism, as a vain genre, is itself repeatedly subject to criticism. Does the current situation mean the swan song to it? Time at least for an inventory.


With: Mohamed Amjahid, Dorian Astor, Lynn Berger, Esther Boldt, Susanne Burkhardt, Erica N. Cardwell, Nikita Dhawan, Janis El-Bira, Lukas Harlan, Astrid Kaminski, Alina Kolar, Pablo Larios, Christiane Lutz, Elisabeth Nehring, Elena Philipp, Sanjoy Roy & Chris Standfest


What is, and to what end, does one practice cultural critique?

What do cultural journalists talk about (too little)? What creative options does criticism have in the form of reviews and beyond? What is the relationship between criticism and self-criticism? Who speaks or writes how about whom? Who pays for it? And what role should cultural institutions play in clarifying these questions?

In three digital panels, cultural journalists, dramaturges, philosophers and media makers will discuss the state of criticism and the cultural journalism of the future.

Concept Astrid Kaminski

Written Keynote by Sanjoy Roy, Life sentences: on reviewing and renewing, published on tanzschreiber.de, 3 December 2020

Reader “Wozu Kritik? / Why criticism?” with the biographies of the panel participants (German + English)

Panel I & II in German, Panel III in English


„Wozu Kritik?” – Panel I

Panelists: Christiane Lutz, Esther Boldt, Pablo Larios, Janis El-Bira
Moderation: Susanne Burkhardt and Elena Philipp

in German

Die Kritik als feuilletonistisches Format ist stilistisch eine der freiesten journalistischen Disziplinen. Gleichzeitig wird extrem viel von ihr auf engem Platz verlangt. Es sei konstitutiv für die Kritik „zwangsläufig an der Komplexität des Vorgangs zu scheitern“, sagt der Performer und Publizist Falk Rößler im Podcast Klima der Angst III. Er fügt hinzu: „Ich würde mir nur wünschen, dass man diese aus der Ausweglosigkeit operierende Tätigkeit als solche tragische Tätigkeit versteht und nicht unbedingt als eine Herrschaftsform.“ Im ersten Panel diskutieren vier „tragische Helden und Heldinnen“ ihren Anspruch an das eigene Schreiben und geben Einblicke in ihre aktuelle Arbeitspraxis.


„Wozu Kritik?” – Panel II

Panelists: Chris Standfest, Nikita Dhawan, Dorian Astor
Moderation: Mohamed Amjahid and Elisabeth Nehring

in German

Kritik ist ein Tanz ums Goldene Kalb. Gegenläufig zum Sterben der Zeitungskritik stehen kritische Haltungen hoch im Kurs. Alle kritisieren alle. Kritik wird zur Waffe; Selbstkritik zur Attitüde: Gibt es eine Chance, aus den machtpolitischen Endlosschleifen einer Kritik der Kritik der Kritik auszusteigen, und wie sähe die entsprechende Praxis dazu aus? Im Gespräch mit den Moderator*innen Mohamed Amjahid und Elisabeth Nehring diskutieren Dorian Astor, Nikita Dhawan und Chris Standfest im zweiten Panel verschiedene Positionen zum Umgang mit Kritik und erproben den Ausnahmezustand: das Zuhören.


„Why criticism?” – Panel III

Panelists: Lynn Berger, Erica N. Cardwell, Lukas Harlan, Alina Kolar, Sanjoy Roy
Moderation: Elisabeth Nehring and Elena Philipp

in English

“Some see the cultural pages of continental European character already as a kind of UNESCO World Heritage that needs to be protected and funded by the state,” wrote journalist and artist Jörg Scheller in the magazine of the renowned Schauspiel Zürich (Switzerland). Like many other cultural institutions, the theatre in Zürich is ahead of the state and digs into its own pockets to make reviewing and art writing possible. Is this form of support helpful or a hindrance for authors and journalists as well as for the establishment of new, self-contained media? In Panel III, media makers, supporters and authors discuss new forms of organization and financing and how that effects their texts.


Streamed online by radialsystem from 8 December 2020, and available until 28 February 2021

Why criticism? What is, and to what end, does one practice cultural critique? is presented by tanzschreiber.de


A co-operation of Tanzbüro Berlin with radialsystem and Dachverband Tanz Deutschland